Saturday, April 19, 2014

Karipap Kentang & Ayam

Disebabkan dah beberapa kali berjaya buat donut, jadi berkobar2 la pulak nak buat karipap. Mama aku cerita masa mula2 kahwin dengan abah aku, mak mertua dia suruh buat karipap. Dalam hati mama aku "banyak2 jenis kuih, kenapa la kuih yang paling malas ku nak buat ni yang disuruhnya. malas betul nak mengelim karipap". Pastu nenek aku seolah2 boleh baca fikiran mama aku dan dia pun cakap la, "dah tak payah susah2 nak kelim, ni ambik acuan ni buat karipap". Hahaha..gelak2 mama aku masa dia ceritakan peristiwa ni kat aku.

So pagi ni aku sampai2 je rumah mama aku, mama terus tanya

Mama: Jadi ke long ko kata nak buat karipap tu
Aku: Jadi, tu along dah letak dalam peti ais. Mama nak masak nanti, keluarkan la berapa biji yang nak masak dulu & nyahbekukan. Yang lain simpan balik dalam peti.

Tak sempat abis aku cakap, mama terus bergerak ke peti ais & bukak bekas plastik
Mama: Wah cantik comel je. Banyak ke buat.
Aku: Tak la sikit aje. Tapi penat la jugak buat.

Nasib baik mama aku puasa tu. Kalau tak mau dia keluarkan terus untuk goreng.

Ok ini cerita bergambar ye...

Bahan-Bahan:

1 kg kentang dipotong dadu
250 gm isi ayam dipotong dadu
1 biji bawang besar dan 3 ulas bawang putih (dikisar halus)

3 sudu besar rempah kari (dibancuh dengan sedikit air)
Garam & ajinomoto
Daun kari
Daun sup

Cara-caranya

Tumis bawang besar dan bawang putih, sampai kekuningan.
Masukkan rempah kari dan masak sampai pecah minyak. Lepas tu masukkan daun kari.
Kemudian masukkan isi ayam.
Masukkan kentang dan sedikit air (sama takat dengan kentang). Masukkan sedikit daun sup yang diricik halus.
Masak sampai kentang empuk dan lembut. Keringkan kuah, jadi mudah nak dimasukkan dalam doh karipap.

Pastri ni memang sedap sebab rapuh. Kalau makan panas2 memang cair di mulut pastri ni. Nak buat pastri pulak ikut resipi dari kak Azlita Masam Manis

Bahan-Bahan (aku buat 2 adunan untuk padankan dengan inti)
400gm tepung gandum
1/2 cawan minyak masak (dipanaskan)
2 sudu besar marjerin
1/2 cawan air sejuk dicampur sedikit garam (letak kiub ais)
Minyak untuk menggoreng


Campurkan sedikit garam ke dalam air sejuk yang diletakkan ais
Masukkan marjerin dalam tepung dan gaul. Nanti jadi rupa macam ni
Masukkan pulak minyak masak yang telah dipanaskan. Gaul dengan sudu
Macam ni la rupanya lepas letak minyak panas. Lepas tu masukkan air sejuk tadi. Jangan masuk sekali semua, sampai tepung jadi doh saja. Uli sehingga adunan licin dan menjadi doh.
Ini la rupa dohnya. Simpan dalam bekas plastik dan perap letak dalam peti ais untuk tempoh 1-2 jam. Aku simpan dalam 1 1/2 jam aje.
Ambil sedikit doh dan canaikan nipis. Terap dengan acuan bulat. Aku guna mulut gelas je sebagai acuan. Pastikan bulatan ini lebih besar dari bulatan acuan karipap. Letakkan doh dalam acuan, masukkan inti dan tekan acuan. Jangan tekan terlalu kuat, takut bahagian kelim terputus. 


Ini la rupa karipap yang dah digoreng. Guna minyak yang banyak & api sederhana panas.
Kalau nak frozenkan, tak perlu goreng dulu. Letak dalam pinggan camni, tutup dengan plastik. Agak2 keras, baru susunkan dalam bekas plastik. Jadi tak la karipap tu melekat antara satu sama lain. Bila nak masak, keluar brp biji yang nak masak je dan nyahbekukan. Yang lain simpan balik dalam peti ais. 

No comments:

Post a Comment