Monday, March 14, 2011

Ni Yang Aku Risau Ni

Dulu masa memula bertukar ke Putrajaya, aku penah la survey2 nurseri kat situ. Konon2nye nak antar hadi kat nurseri kat Putrajaya. So, dekat la skit kalau ada apa2 hal nak tengok dia. Tapi survey punye survey, aku tengok yang tukang jaganye semua muda2. Ada tu yang macam lepasan sekolah. Pemiliknye plak sibuk dok ronda ke branch2 yg ada. Yang tinggal ada la sorang penjaga yg senior, yg lain semua mcm budak2 je. Dalam hati tu tertanya2, reti ke budak2 ni jaga baby yg baru abis pantang?? Aku yang baru bersalin dulu pun harapkan mama aku yg tunjuk ajar.

Semalam keluar lagi berita kes baby tersedak susu kat nurseri @ Putrajaya. Rasanye sejak aku tukar sini, dan beberapa kali dah aku dengar citer ni. Hishhhh..risau la plak. Dulu masa antar hadi kat rumah pengasuh yg jiran mama aku tu, risau la jugak. Tapi mengenangkan makcik tu dah biasa jaga budak, kurang la skit risaunye. Lagi pun kalau hadi demam @ tak sihat, bleh la mama tengok2 kan atau ambik hadi dari rumah pengasuh tu.

Ni yang sorang lagi dalam perut ni x tau macam mana plak citernya. Kalau ikut due bulan 6 ni. Tapi rasanya akan awal sebulan gak mcm hadi dulu. Ni pun org dah dok kata rupa perut aku ni dah macam org tunggu hari je. Sabar je la.

Mama bulan 7 ni dah start bersara. Ingat nak mintak tolong jagakan la cucunye yg sorang lagi ni. Mungkin sampai umur 6 bulan @ 1 tahun. kena la bagi upah gak jaga kan anak ye. Jgn macam sesetengah org tu. Hari2 hantar anak semua bagi kat mak sendiri @ mak mertua jaga. Pastu x bagi upah jaga pun bulan2. Walau pun mak @ mak mertua tu x mintak, tapi paham2 sendiri la kan. Penat dah tua2 nak jaga cucu2 yg aktif & bijak pandai ni.

No comments:

Post a Comment