Thursday, April 7, 2011

breastfeeding


al kisah...masa lahirkan hadi dulu, aku memang pressure. Yelah sebab bersalin ceaser, pastu nak berpantang plak. Tau je la pantang, mcm2 tukang urut pesan. Jangan minum air byk la etc etc. Habis gaya mananye susu badan nak ada. Nurse demc yg datang utk check up lepas bersalin plak, pesan minum je air suam mcm biasa. Katanya lg x de maknanye minum air bleh kembangkan rahim. dia tambah lagi, mana ada air yg diminum tu terus gi rahim, x de saluran pun nak ke situ (dlm pikiran aku betul gak kata nurse tu). nurse & tukang urut siap urut badan & breast nak bagi susu keluar. tapi ya ampun, mungkin sebab aku stress & menahan sakit ceaser tu susu pun sikit punye siksa nak kluar.tambah plak nipple aku ni jenis inverted.

sudahnye putus asa nak bagi susu badan kat hadi, sebab hadi plak tengah kena jaundice. kena paksa minum susu selalu. dah susu badan x de, bagi la susu tepung cap SNOW. maaf la hadi,ibu x mampu di saat tu. tapi x makna ibu x sayang kat hadi tau!

kali ni..cita2 tinggi nak breastfeed second baby. dah siap beli medela swing lagi. walau pun harganya mahal, tapi aku rasa berbaloi la dari nak membeli susu setin yang berat 650gm dengan harga RM70 - 80. Kenapa beli medela swing...sebab dah ada pengalaman beli yg manual & yg electric (yg murah punye) naik cramp tangan & jari jemari ni nak pam susu.

Hopefully niat murni aku ni tercapai la kali ni. InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment