Monday, April 18, 2011

normal birth @ c-sect

appointment kali ni doktor tanya aku nak cuba ke bersalin normal. aku kata ok, kalau boleh nak cuba normal la. dulu masa bersalin c-sect, dekat 6k++ berabis. kalau normal, save la duit skit.

tapi doktor kata, kena tengok keadaan baby dulu. kalau nanti nak bersalin, aku ada contraction, baby pun elok2 sedang je besarnya boleh la cuba bersalin normal. doktor takut kalau baby besar & contraction x de, nanti baby boleh sangkut. kalau baby sangkut, ibu & baby sama2 problem. doktor pun problem gak.

ok la...kalau camtu we'll wait & see la macam mana.

bagi aku c-sect ni lama la skit nak menanggung sakitnya. yelah lukanya berapa lapis perut. masa bersalin tu memang la x sakit sebab dibius separuh badan. tapi lepas operate tu, Allah je yang tahu betapa sakitnya. kalau bersalin normal tu & x de apa2 complication, mcm adik ipar aku tu, x abis pantang lagi tp dia dah nampak bertenaga. yang aku ni dok membongkok skit bila jalan. sebab takut perut tegang & tertarik tempat operate tu.

dulu ada exofismate aku, dia kata bersalin c-sect ni x sakit sangat macam dia yg bersalin normal. hmmmm aku senyum sinis je la. dalam hati dok kata, cakap memang sedap, cuba ko yang kena. memang la masa operate x rasa apa. tapi lepas operate & ubat bius hilang, sakitnya & pedihnya aduhhhhh x terkata. nak bersin @ batuk @ gelak pun takut tau.

p/s: teringat plak kes isteri sepupu aku. isterinya dah sakit nak bersalin, x de complication jadi cuba la bersalin normal. sekali babynye x nak kluar2. masa tu dah bukak berapa cm dah. memang sakit yg amat la sebab ada contraction. sudahnye, doktor decide kena c-sect. bila dah c-sect, ada bleeding plak kat rahim. nak x nak sepupu kena benarkan doktor operate & buang rahim isteri dia. itupun bleeding x berhenti gak. doktor terpaksa masukkan kapas @ gauze untuk serap bleeding tu. syukur alhamdulillah...semua selamat. cumanye x bleh la nak pregnant lagi.

No comments:

Post a Comment