Wednesday, June 23, 2010

kereta oh kereta..

pagi rabu yg syahdu ni nak berangan jap ye. hihihi

tiap hari aku travel dr klang ke putrajaya dengan kereta Myvi. sepanjang perjalanan tu nampak la banyak jenis kereta atas jalan. Aku paling suka tengok keta Honda Accord, Honda CRV, Livina & X Trail. dalam byk2 keta ni yang paling murah aku rasa Livina. Itu pun dekat RM90k gak le.

Sebenarnya dah lama teringin nak miliki keta selain dari national car. Bukan la aku ni x suka kereta nasional ni, tp aku rasa kita berhak untuk memiliki sesuatu yang berharga sebagai satu kepuasan atas titik peluh kita dari mula belajar sampai la sekarang ni dah bekerja. bukannya memiliki kereta2 mewah & berjenama antarabangsa ni untuk bermegah tau.

tapi kekadang bila fikir2, kereta ni akan susut nilai. macam rugi la plak spend banyak untuk sesuatu yang akan turun nilainya. aku rasa lebih baik invest in property. contohnye mcm beli rumah kos sederhana rendah macam apartment @ flat, pastu sewakan pada org. kurang2 value property tu akan naik & kita dapat la tambah income bulan2.

tapi sampai bila la Myvi aku ni bleh bertahan. Maksud aku dr segi ruang. Yelah sekarang ni bertiga je, okla. Esok kalau dah berempat @ berlima. Nak duduk bleh tahan lagi la, tapi tempat letak barang sure sempit. Sekarang ni pun, kalau pergi jalan jauh2, kena la tumpang barang kat tempat duduk belakang. Kalau mak aku ikut, dah x selesa plak dia nak duduk belakang. Tambah plak kalau dah menyinggah beli barang2. itu belum lagi kalau abah aku ikut, jgn harap la nak shopping sakan. memang x de tempat nak letak dah.

but i have decided, from now kena simpan duit untuk beli 2nd transport (car @ MPV). Haven't decided yet what type @ brand sebab sekarang ni kerap sangat keluar model baru kan? Rambang mata la. Till then...berangan je la aku tengok kereta2 ni. Uwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


No comments:

Post a Comment